De acordo
com a investigação publicada em 10 de Outubro no American Journal of Preventive Medicine, “Sponsorship of National Health Organizations by Two Major Soda
Companies” (aqui), a Coca-Cola e a PepsiCo gastaram milhões de dólares “Between 2011
and 2014, the Coca-Cola Company spent on average 4$6 million per year, PepsiCo
spent 4$3 million per year, and the American Beverage Association spent 4$1
million per year. All three expenditures spiked in 2009, when these groups
fought the 2009 federal soda tax; in that year, Coca-Cola spent $9.4 million, PepsiCo
spent $9.5 million, and the American Beverage Association spent $18.9 million” a
patrocinar um total de 96 organizações de saúde americanas com papéis importantes
quer na promoção de hábitos saudáveis quer na luta contra a obesidade ou a
diabetes, problemas de saúde potenciados pelo crescente aumento do consumo de
alimentos de alta densidade energética e de refrigerantes, “ From 2011 to 2015,
the Coca-Cola Company and PepsiCo were found to sponsor a total of 96 national health
organizations, including many medical and public health institutions whose
specific missions include fighting the obesity epidemic. During the study
period, these two soda companies lobbied against 29 public health bills
intended to reduce soda consumption or improve nutrition.”
De acordo
com o estudo os patrocínios tinham como objetivo melhorar a imagem das
companhias e dos seus produtos junto da população, usando o relacionamento com
as organizações de saúde para desenvolver ações positivas para as suas marcas e
neutralizar a sua potencial oposição a legislação que penalize ou restrinja as
bebidas com alto teor de frutose, como a redução do volume das bebidas
dispensadas ou a aplicação de “ sodas taxes” (aqui)invocando a reciprocidade
financeira por parte das organizações financiadas “Rather than supporting
public health, organizations may become unwitting partners that contribute to
corporate marketing strategy. Indeed,
sponsorship is considered as a marketing tool by both the Federal Trade
Commission and soda companies themselves”.
Das 96 organizações patrocinadas,
63 são organizações de saúde pública, 19 organizações médicas, sete fundações
de saúde, 5 organizações governamentais e duas organizações de ajuda alimentar,
da lista constam duas organizações ligadas à Diabetes, American Diabetes
Association e a Juvenile Diabetes Research Foundation, a Cruz Vermelha
Americana, importantes associações médicas como a American Medical Association
(AMA), a American Cancer Society, a American Academy of Pediatrics, o American
College of Cardiology ou a American Academy of Family Physicians e organizações
governamentais como o Centers for Disease Control (CDC) ou o National
Institutes of Health. Os autores dão como exemplo o comportamento da
organização Save The Children, organização que defendia a aplicação de “soda taxes”
que depois de receber um patrocínio de $5 milhões de dólares da Coca-Cola e da
PepsiCo, “ suddenly dropped this effort in 2010 after receiving more than $5 million
from the Coca-Cola Company and PepsiCo in 2009”.
O estudo
recomenda que as organizações de saúde rejeitem estes patrocínios e encontrem
fontes de financiamento alternativos, chamando a atenção para os conflitos de
interesse gerados e para os viés introduzidos a favor das corporações, “ Lessons
can be learned from the history of tobacco companies, which have long given
money to sympathetic organizations that deal with domestic abuse, hunger, and
minority advancement. Now, most
organizations refuse tobacco money. Perhaps soda companies should be treated
similarly. Leading the way in this
effort are the Academy of Nutrition and Dietetics, the American Academy of
Pediatrics, the American Academy of Family Physicians, and the American College
of Cardiology, all of which did not renew new contracts with Coca-Cola at the
end of 2015. Other organizations should consider following this lead and that
of the University of Colorado School of Medicine, which returned a $1 million
sponsorship in 2015”.
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